Budgeten är kartan över din ekonomi

Budgeten är din karta över din ekonomi. Ett hjälpmedel för att leda dina pengar till önskad destination.

För vissa är ordet budget förknippat med känslor kopplade till tankar som ”Ooh så tråkigt”, ”Du skojar – jag ska göra en budget? Matte och jag går inte ihop.” eller så kanske det finns visst gnagande intresse någonstans långt där inne ”Jag har hört talas om det, men…”. Du behöver inte kunna räkna ekvationer. Plus och minus räcket. Det handlar om att ta kontroll och planera sin resa mot ett rikare liv. Budgeten är din karta för att utstaka en väg till dina drömmar. Kanske värt att ge det en chans?

Steg 1 Var står du idag?

Hur mycket pengar fick du in denna månad och varifrån?
Hur mycket pengar spenderade du denna månad och på vad?

Stanna och gör övningen. Logga in på bankkontot och se de faktiska siffrorna. Ta ett papper och skriv upp siffrorna. Kolla på dem. Känns det rimligt? Hur känns det?

  • ”Varför lyser siffrorna röda? Det där minustecknet – betyder det att banken är skyldig mig pengar?! Jag förstår ingenting…” Du har kommit helt rätt. Välkommen! Vi ska lista ut vart dina pengar tagit vägen.
  • Det här var så mycket lättare än vad jag trodde.” Skönt. Fortsätt.
  • ”Tjohoo! Jag är rik som en Joakim von Anka.” Kanske har du högre inkomster än du förväntat dig eller låter ditt sparkapital inflations-ätas på ett lönekontot? Kanske behöver du se över hur du förvaltar ditt sparkapital. Är du nöjd med det liv du lever idag? Häng på ett tag till.

Steg 2 Hoppa ner i livbåten, så tittar vi närmare på siffrorna

Var mer noggrann (kategorisera utgifterna såsom fika, lunch, livsmedel, uteliv, kläder, smycken, hygien, bilar, inredning, försäkring, bostad, hobby m.m.). Ta med allt spenderande, även det som kanske inte syns på bankkontot. Ifall du ibland handlar med kontanter/presentkort skriv upp det med. Är det ngn post som blir stor, se ifall du kan få ner den i ännu mindre kategorier. Räkna också ut det både som månadsutgift och som årsutgift. Hur känns det att se siffrorna?

Får du dina inkomster från en eller flera källor? Täcker dina inkomster din nuvarande livsstil? OBS! Lån räknas inte som en inkomst. Börja fundera på ifall det finns flera sätt att få inkomster på. Kanske sälja av lite saker på Blocket, Tradera, facebook marketplace. Har du någon hobby eller talang som kan ge dig sidoinkomster?

Steg 3 Sätt upp destinationer för din ekonomi – ”vad är viktigt för mig?

Fundera på vad du skulle behöva målspara till (för att undvika låna till konsumtion) det närmaste året? Fem år? 10 år? Pension? Räkna ut hur mycket du behöver spara i månaden. Ex i appen Dreams kan du lägga in sparmål och tid, så räknar den ut hur mycket du behöver spara i månaden. Det kan vara buffert, semestermål, julklappar, bostad, större inköp, pension m.m.

Se över vilka utgifter som är onödiga eller onödigt höga (omförhandla avtal/lån, behöver jag verkligen spendera 600 kr på mobilabonnemang när det finns abonnemang för 99 kr/mån? Går det att baka ihop dyrare lån till ett större med bättre ränta ex via Lendo osv. Behöver jag både Netflix, Filmnet och Viaplay?).

Om du verkligen gjort övningarna ovan, bra jobbat! Du kan känna dig stolt som tagit kontroll över din ekonomi.

Lämna en kommentar